Valószínűleg gyermekkori rossz élményeink miatt félünk fogorvoshoz járni. Akkoriban még egészen másképp zajlott egy-egy fogászati rendelés az sztk-ban, mint manapság, a magán fogászati rendelők különleges szolgáltatásairól nem is beszélve.

Miért félünk a fogászaton?

A fogászaton gyakran megesik velünk, hogy egyszerű rutinellenőrzésre érkezünk, amikor kiderül, hogy találnak valami komolyabb problémát fogainkkal. Ilyenkor előkerül a borzalmas hangú és ijesztő kinézetű fúrók valamelyike. Ezek hangját még a folyosón várakozók is rosszul viselik, mindenki ösztönösen összehúzza magát a visító hangot hallva. Ha egyszer nekem lenne fogorvosi rendelőm, egészen biztosan hangszigetelném, hogy legalább a várakozó betegeknek ne kelljen a kellemetlen hangot hallaniuk.

A másik kellemetlen dolog a fogászaton szájunk nagyra tátása. Ez néhány pillanatig egészen jól megy, de egy fogtömés, különösen nagyobb lukak esetében akár fél órás procedúra is lehet. Ennyi ideig nagyra tátott szájjal üldögélni már önmagában is szörnyű, arról nem is beszélve, hogy azt gyakran ki is peckelik, hogy biztosítsák a fogtöméshez szükséges területet, és szájunk sarkában folyamatosan ott fityeg egy nyálszívó, illetve hogy szánkban mindvégig ott matat a fogorvos, néha pedig még asszisztense is közreműködik ebben. Nem elég, hogy kényelmetlen a testhelyzet, de ráadásul még attól is meg vagyunk fosztva, hogy mindeközben kommunikáljunk.

Miben más a mai fogászat?

Néhány éve még nem igazán foglalkoztak a betegek érzéseivel, netán a betegjogokkal. A fogorvos meglátta a problémát és nekiesett a lyukas fog tömésének, rosszabb esetben gyökérkezeléssel nehezítve. Általában meg sem kérdezték, hogy mi mit szeretnénk, vagy alkalmas-e akkor a komoly fájdalommal járó, arcunkat órákra eltorzító beavatkozás, vagy inkább kényelmesebb időpontot választanánk rá. Fel sem merült, hogy elmondják, mi következik, mit fogunk érezni, mire számítsunk. Ma már a legtöbb fogorvos ügyel erre, a vizsgálatkor elmondják, milyen problémákat találtak és magunk dönthetünk a továbbiakról. A fogtömés vagy egyéb művelet közben is folyamatosan beszélnek hozzánk, elmondják, mit csinálnak éppen, milyen érzés várható, mire számítsunk. Így sokkal kevésbé ijesztő az egész fogászati kezelés, valahogy biztonságban érezzük magunkat közben, mégha valójában meglehetősen tehetetlenek is vagyunk. A fogorvosok általában azt is elmondják, ha valami problémánk van a fogászati beavatkozás közben, egyszerűen emeljük fel kezünket, jelezve, hogy valami nem stimmel, és akkor azonnal abbahagyják, amit csinálnak. Így sokkal nyugodtabban vághatunk neki a kezeléseknek.

Fejlettebb fogászati anyagok és technológia

A mai fájdalomcsillapítók már sokkal fejlettebbek, mint a korábbiak, már nincs szükség arra, hogy legalább fél arcunkat elzsibbasszák, a pontos adagolással akár egy-egy különálló fogunkra terjed ki csupán az érzéstelenítés. A fejlett, modern fogászati anyagok használata is alapvető, így sokkal szebb és természetesebb lesz a végeredmény, arról nem is beszélve, hogy a fogászat látogatása után fél órával már vissza is érhetünk munkahelyünkre, ahol senki meg nem mondja, hogy az elmúlt óránkat a fogorvosnál töltöttük, sőt akár még ehetünk is frissen elkészült fogtömésünkkel.